Monday, October 7, 2013

Kuuba trip 28.jaan-13.veebr 2013

Kuuba trip.

Tulles detsembris 2012 Hiinast tekkis korraks mõte,et kuhu maailma otsa võiks järgmisena reisile minna.Korraks mõtlesin,et polegi enam kohta,kuhu nii väga tahaks reisile minna.Ja järsku sähvatas idee,et Kuuba.
Viimane aeg oleks seal ära käia.
Hakkasin otsima soodsaid lende Kuubale,aga mingeid soodsaid pakkumisi meie lähiriikidest ei ole.Kõik lennud on algusega Londonist,Amsterdamist või mujalt.Aga sinna soodsaid pileteid ka soovitud kuupäevadeks ei saa.
Lõpuks langes valik Ryanair Riga-Milano-Riga 120 euri.
Ööbimine Milanos ja Air France Milano-Paris-Havanna ja tagasi 616 eur
Kokku siis piletid 736 euri.
Reisi kestvus 28.jaanuar-13.veebruar 2013.
Seltskond Eston,Reijo,Marko ja Heikki.
Autoga Riiga,auto Riia lennujaama ja lendasime Milanosse.
Maandusime Bergamo lennujaamas.Ostsime 5 eur pilet Centralo(raudteejaama),kuna olin valinud hotelli kesklinna lähedale,et saaks õhtul vanalinnas jalutada ja ka järgmine päev Lenate lennujaama oleks lihtne minna.
Hotelli nimi Dome Hotell ja asus kohe raudteejaama kõrval.HInd oli 72 eur neljane tuba.
Milanos käisime paar korda söömas ja õhtul kesklinnas Milano toomkirikut imetlemas.
Lend Paris-Havana kestis 10 tundi,kuid väga hull ei olnud.Vaatasime filme ja õppisime hispaaniakeelseid sõnu.Lennukis Boeing 777-300 on 356 kohta ja kõik olid viimseni hõivatud.Ja Air France lennud Kuubale toimuvad iga päev vähemalt 2 korda.

LA HABANA.

Havanna võttis meid vastu 27 kraadise soojaga.Tollikontroll ei uurinud meil suurt midagi.Samas olid mõned turistid kõrvale tõmmatud ja nende kotid uuriti põhjalikult läbi.Kuubal on päris karmid reeglid riiki sissetoodava kauba suhtes.Näiteks elektroonikat kontrollitakse rangelt,et sa ei tooks midagi müügiks.
Raha vahetasime kohe lennujaamas.Kurss 1 euro oli 1,29 CUCi.
Tahtsin ka vahetada CUPi (kohalik peeso),et osta vahel kuubalastele mõeldud poodidest,kuid kassiir keeldus.Riik on asja nii sättinud,et turist ostaks ainult valuutapoest CUCide eest ja hoopis kallima hinnaga,kui kohalik.
Taksosõit meie ööbimiskohta maksis 25 CUCi.
Ööbimise Havanas leidsin Hostelbookersi kaudu.Valisin külaliste antud reitingute abil.Minu kogemus näitab,et see on kõige objektiivsem.
Casa partculare(kodumajutus) Ayrora y Nelson asus aadressil Calle 15 number 962 apartment 5,Havana 10400,Vedado.Tel.005378338659.
Hostelbookersi reiting oli 98%. Ette rutates võib öelda,et tegemist on fantastiliste inimestega.Perepoeg Rene räägib hästi inglise keelt ja teeb kõik,mida iganes soovid.Perenaine Aurora on samuti väga abivalmis.Lisaks on neist eraldi elav peremees Nelson sukeldumise instruktor ja räägib samuti hästi inglise keelt.Tema kaudu on võimalik käia sukeldumas,või lausa koos pikemaid reise mööda Kuubat teha.Tel.052724753.
Meil oli suur tuba rõduga 4-le inimesele ja maksis 40 cuci tuba+hommikusöök 5 cuci nägu.Kokku 11,5 eurot nägu.
Hommikusöök oli väga rikkalik ja maitsev.

Esimesel õhtul käisime õhtust söömas sealsamas lähedal calle(tänav) 6 ja calle 17 nurgal restoranis Union Francesa. Kolmekäiguline õhtusöök-must riis ubadega,4 suurt lobsterit,roheline salat ja magustoit-maksis 15 cuci.
Söök oli imehea.Polnud varem kunagi endal merivähist kõhtu punni söönud :-)
Havannasse jäime 3-ks ööks.Esimesed 2 ööd olime Aurora casa particulares ja kolmas öö üks korrus allpool La Casa de Mary juures.See pere ja nende tingimused olid hoopis kehvemad.Tuba väiksem,söök kehvem.Seda kohta eriti ei soovita.
Esimene hommik võtsime takso ja sõitsime vanalinna.Esmamulje oli shokeeriv.Paljud vanalinna vanad majad olid lagunenud ja räämas.Nagu sõda oleks üle käinud.Ilusad,nikerdustega,sammastega,rõdudega kivimajad olid täiesti käest ära lastud.Peale seda,kui Fidel Castro ameerika ärimehed 1961a minema ajas ja kogu nende vara natsionaliseeris,polnud nende majade korrashoiuks keegi kätt ka külge pannud.Seda oli lausa valus vaadata.

Samuti jättis kustumatu mulje mööda linna ringi liikuvad 50-60 -date aastate USA autod.Neid oli linnapildis vähemalt 40-50% +vanad vene autod ja väike osa ka veidi uuemaid Hiina ja Jaapani autosid.Koos koloniaalstiilis arhitektuuriga,tekkis vahel tunne,nagu oleksid kuskil lõbustuspargis või tohutus muuseumis.Sellist asja näeb ainult Kuubal!

Kuna aga varuosasid pole sellistele autodele kuskilt saada,siis nende seisukord oli väga väga halb.Pintsliga üle värvitud,eri detailid eri värvi,pooled tuled puru,puudusid uksepolstrid ja sõites tegid hirmsat häält.
Samas olid mõned nendest ka hästi ära renoveeritud.Nende omanikud teenisid raha sellega,et lasid turistidel oma autosid pildistada ja küsisid selle eest raha.

Jalutasime mööda vanalinna,pildistasime maju ja nautisime suhtlemist kohalike elanikega.Need olid päris uudishimulikud.Uurisid,kuskohast pärit,ning paljud neist pakkusid ka igasuguseid asju müüa.

Käisime ka kesklinnas asuva Kapitooliumi juures.See on päris võimas ja muljetavaldav.Võtsime ka linnatuuri kahekorruselise lahtise bussiga(5cuc).
See oli päris hea.Tiirutas kõik kohad vanalinnas läbi ja lõpuks sõitis piki Maleconi (rannapromenaadi) meie ööbimiskoha kanti,kus me bussist välja hüppasime.
Õhtul võtsime takso ja läksime Miramari casa musicale tantsupeole(Rene soovitas).Pidu algas kell 11,kuid me jõudsime kohale pool tundi varem.Peo eesruumis oli väike baar,kuhu sisenedes meile kiirelt ühest lauast pool eraldati.Võtsime mojitot ja cuba libret(rumm koolaga).Meie lauas oli veel 2 noormeest,kes olid pärit Venezuelast ja olid Kuubal puhkamas.Toimus vennastumine:-) Nad rääkisid,et liiguvad Kuubalt edasi Panamale,kus tahavad avada endale pangas dollari arve,et saaksid oma kodumaal teenitud raha sinna paigutada.Kell 11 avati ka tantsusaal. 3 minutiga oli baar tühi.Kõik tormasid tantsusaali,et endale laud võtta.
Pilet maksis 15 cuci.See tundus päris kallis.Ka kohalikud pidid sama palju maksma.Kuid hiljem selgus,et see koht ongi turistidele ja neid sinna püüdma läinud tüdrukutele mõeldud.Samas oli minu hinnangul turiste klubis vast 10-20%.
Tantsusaali sisenedes oli kell 11 läbi 15 minutit,kuid ühtegi vaba lauda enam ei olnud.Kohe liginesid aga paar kelnerit ja sebisid meile kiirelt laua.Kuna vaba lauda ei olnud,siis aeti ühest lauast kohalikud tüdrukud minema ja meid istutati sinna:-)

Loomulikult pidime kohe pudeli rummi ja hunniku koolasid lauda võtma(80 cuc).Kaua ei saanud sõpradega rahulikult istuda,kui saalis olevad tüdrukud hakkasid meid hullult vahtima ja kätega märku andma,et tulevad me lauda istuma.Kordagi ei tohtinud silmsidet tekitada-kohe oli raske neist lahti saada.Lõpuks ei aidanud nende eiramine ka.Vägisi ronisid lauda :-)
Ei aidanud muud,kui pidid mõnele tüdrukule 10 cuci andma,et ta ära läheks.
Tantsida kuubakad oskavad.Nii naised kui mehed vihuvad tantsu nagu meie professionaalsed tantsijad.Lausa lust oli seda vaadata.
Järgmisel päeval läksime Nelsoniga sukelduma Havanna lähedale mingile Playale.
Maksis 25 cuci nägu + bensuraha 20 cuci.Sukelduda sai otse rannast,sest korallid olid ranna lähedal.Sukeldumine väga ei õnnestunud,kuna tuul tõusis ja lained läksid väga suureks.Nähtavus oli kehva ja Nelson oli meiega hädas,sest 4-l mehel silma peal hoida polnud lihtne.Otsustasime seekord asja ära lõpetada ja mingis muus linnas kindlasti veel sukeldumas käia.

Õhtul kolisime casa particulares korrus allapoole,teise pere juurde,kuna meie tuba oli netist kellegi teiste poolt ära broneeritud.
Sukeldumine ja päike olid meid nii ära väsitanud,et magasime õhtul 7 ajal paar tundi.Mina ja Marko otsustasime siiski õhtut mitte raisku lasta ja läksime 9 ajal linna peale Maleconile jalutama.Reijo ja Heikki jäid hommikuni magama.
Kuna päeval oli tuul tõusnud,siis Maleconil olid sellised merelained,mis pritsisid üle mereäärt kulgeva autotee.Päris kihvt oli vaadata,kui vanad autod sõitsid ja vahel lõid vahused lainete pritsmed üle auto.
Võtsime takso ja sõitsime vanalinna.Jalutasime seal ringi,kuid rahvast eriti kuskil ei olnud.Olid küll tänavakohvikud,toolid tänavatel,kuid rahvast mitte kuskil.Ei saagi aru,miks nii.On küll kõrghooaeg,kuid rahvast ei ole kuskil.
Lõpuks ikka leidsime ühe väikse kohviku,kus mängis elav muusika ja ka 20-30 inimest.Võtsime seal Markoga paar mojitot ja väikse söögi.
4 PÄEV
Hommikul läksime oma kodu lähedal asuvasse rendifirmasse Cubacar.Kauplesime seal jupp aega ja lõpuks saime mingi keskmise suurusega Hiina auto-Geely 55 cuci päev koos kindlustusega +paagitäis bensiini 1,2 cuci liiter+garantiiraha 150 cuci.Hind tuli odavam,kui oleks netist ette ära broneerinud.Võtsime auto 10-ks päevaks ja maksime sularahas.Oleks saanud ka krediitkaardiga maksta,kuid siis oleks auto tagastamisega teise kohta olnud rohkem brobleeme.
Samuti saime odavamalt,sest võtsime manuaal käigukastiga auto.
Kontrollisime auto üle ja lasime kõik kriimud,mõlgid lepigusse kirja panna,et hiljem mingit jama ei oleks.Auto oli peaaegu uus-3000 km sõitnud,kuid juba oli stange katki ja juhiuksel mõlgid.
Võtsime auto ja suundusime Kuubat Havannast lõuna poole avastama
Suunaviitadega on Kuubal suht nadid lood.Neid lihtsalt maru vähe.Õnneks oli Heikkil kaasas Garmini GPS,kus suuremad teed peal.Selle järgi saime vähemalt suunda vaadata.
Saime suht hästi autopista(kiirtee) peale ja suundusime kurikuulsa Sigade lahe poole.Seesama laht,kus USA väed 1961a üritasid meredessandiga Fidel Castrot võimult kõrvaldada,kuid said haledalt tappa.
Nelsoni soovitusel ja tema joonistatud kaardi järgi minnes,pidime seal vinges casa particulares öömaja saama ja ka profiga kalal käima
Kimasime siis mööda 3 realist kiirteed lõuna poole.Vahel sõitsime ka mõnest august läbi sellise pauguga,et esisild jäi vaevalt paika.
Liiklus on kiirteel väga hõre.Inimestel lihtsalt pole autosid.Enamus on riigile kuuluvad veoautod,bussid,traktorid.Tihtipeale polnud silmapiirini ühtegi autot.
Lõpuks jõudsime külla,kus meil pidi öömaja olema.Küla servas asus putka,kus kohalikud jäätist ostsid.Tahtsin ka seda proovida :-)
Suur vahvlijäätis maksis 5 CUPi ehk kohalikku peesot.Andsin müüjale 1 CUCi(0,75 EURi) ja sain selle eest 4 jäätist.Päris hea diil.
Küla ise oli ekstreemne.Lobudikud ja lagunenud majad.
Pärast kolm neli korda tee küsimist leidsime meile vajaliku maja üles.Selgus aga,et meest polnudki kodus.Tulevat homme.Lisaks oli tuba kinni.Õnneks juhatati meid kohe paarsada meetrit eemale rannas oleva casa particulare juurde.Koht oli super!Maja ees pisike baariletiga kohvik,mereni 20 meetrit,palmid ja liivarand.Ainuke viga oli,et ilm oli pilves ja päikest polnud :(

Võtsime 2 tuba kokku 50 CUCi.Kuna meie õues oli ka grillimise koht,siis otsustasime õhtuks endale värsket kala osta ja ise grillida.Maja peremees andis meile ühe kohaliku kaasa ja läksime küla peale kala otsima.Koos umbkeelse külamehega:-) Tema räägib meile hispaania keeles,meie talle vastu inglise keeles.Kumbki midagi aru ei saa:-)Pärast 3-4 kalamehe pool käies oli selge,et kala me täna osta ei saa.Kõik kalamehed on oma saagi kohe peale kalapüüki ära realiseerinud.Muud üle ei jäänud,kui tellisime maja peremehelt õhtusöögi 15 cuci nägu.Lobster +muu.Eluhea!!Sõime,jõime ja nautisime elavat muusikat-3 kohalikku vanameest mängisid ja laulsid mitu tundi.Meie käest said nad 3usd ja 3 cuci.

5 PÄEV
Hommikul kella 6 ajal üritasid Marko ja Heikki kala püüda,kuid tulutult:-)
Hoopis Marko õngekonks jäi kivinuki taha kinni.Mina pidin siis lestade ja maskiga seda päästma minema.Ühtlasi sai selgeks,et kala seal ei ole:-) Ma nägin pooletunnise snorgeldamise ajal ainult 2-3 väikest kala.Seega jäi loodetud hommikusöök isepüütud kaladest ära.
Lisaks tegi tänasel päeval muret,et härrat,kes meile kalapüügi pidi organiseerima,pole ikka veel tagasi.Samuti oli ilm pilves ja omaimeilusas rannas me päevitada ka ei saanud.Jama lugu.
Otsustasime,et liigume piki rannikut edasi lõuna poole päikest otsima.Sõitsime Cienfuegose poole.Tee peal tegime peatuse ja käisime ujumas-snorgeldamas kaljuse kaldaga rannas.Siin juba oli kalu päris palju.
Marko-Heikki üritasid ka kala püüda,kuid otsa ei jäänud midagi.Õnneks tuli ka päike välja ja saime kerge pune ka peale.
Edasi sõites jäi meile tee peale selline koht nagu Caleta Buena.See oli imeilusa sopiliste lahtede ja liivarannaga koht.15 cuci sissepääs ja kõik hinnas.Söök,jook,rand ja päike.See oli super! Pikutasime,snorgeldasime,sõitsime kajakiga,lasime Cuba libret,mojitot ja õlut:-)Vahepeal käisime veel rootsi lauas söömas ka.Ühesõnaga kõike kogu raha eest.

Olles ennast kõvasti ära praadinud,liikusime edasi Cienfuegose poole.Olime valiku ees,kas minna suuremat teed sisemaa kaudu,või liikuda mere äärt pidi möõda kruusateed.Kuuba kaardid ka sellised erinevad,et mõnel oli see tee peal ja mõnel mitte.
Algul oli kõik tore.Tee ääres nägime kalureid,ajasime juttu ja tegime nende kaladest pilte.Mingi moment jõudsime külla,mis oli juba nagu ürgajast-puust lobudikud,sead,kitsed,kanad ja lapsed jooksid ringi.Tegime peatuse.Kõik vahtisid meid nagu ilmaimet.Lapsed tulid ligi ja Heikki jagas neile pastakaid.Nad olid üliõnnelikud:-)

Edasi muutus tee järjest kitsamaks ja auklikumaks.Vahel oli tunne,et enam edasi ei saa-nii suured augud olid teel.Kuid saime.Mitu korda mõtlesime,et peab tagasi minema.Aga õnneks näitas GPS,et suund on õige ja jätkasime teekonda.Korra oli ka okastraadist värav ees,mille tõstsime kõrvale,et edasi saada.Õnneks saime lõpuks juba parema tee peale ja hakkas tsivilisatsioon ka tagasi tulema.

Enne Cienfuegost käisime ka ühes krokodillifarmis.Krokodille ise me ei näinud,sest valisime seal olevast kahest atraktsioonist paadisõidu indiaanikülla.Maksis 12 cuci.Lootsime paadisõidul ka krokodille näha,kuid ei.Paadimees ütles,et siin pole krokodille.Krokud on kõrvalpargis aia sees.

Indiaaniküla oli päris suur ja tore,kuid tavaline turistilõks-suveniiripoed,kohvik,raha lunivad indiaanlasteks riietunud kohalikud.Küla koosnes 10-12 bungalost,kus sai turist öõbida.Küla ise asus 3-4 saarel,mis sildadega ühenduses.Ilus oli vaadata,kuid ei kujuta ette,mida siin mitu päeva teha.

Cienfuegoses võtsime casa particulare linna peatänava lähedale.Tellisime õhtusöögiks vahelduseks kala.Lobstereid olime mõne päeva jooksul juba 3 korda kõhu punni söönud.Kahjuks oli see 10 cucine õhtusöök täielik pettumus.Kala oli nii paha maitsega,et võimatu oli süüa.

Õhtul käisime veel peatänaval jalutamas ja ka mingil vabaõhu diskol,mis aga just läbi sai.Noori liikus linna tänavatel tohutult.Istuti mere ääres,joodi rummi ja aeti juttu.
Üks pilt ka kohaliku tankla hinnakirjast.Liiter bensiini maksab 1.20 CUCI ehk natuke alla ühe euro.Kohalike jaoks ulme kallis hind ju. Ja aru ma ei saa,kuskohast kohalikud bensiini said,et autodega sõita :)

6 PÄEV
Hommikul otsustasime Cienfuegose ümbruskonnas ringi vaadata liikusime mööda mere äärt lõuna poole.Tee peale jäid mõned rannad,kuid need olid inimtühjad.Lõpuks jõudsime Playa Villa Rancho Luna randa,kus oli ikka inimesi ja elu.Võtsime päikest,ujusime ja snorgeldasime.Rand oli ilus,kuid põhi oli vahel kivine ja kalu ka polnud.

Olles päiksest küllastunud,tulime tagasi linna.Läksime linnas sadamasse kai äärde,kus kohalikud kala püüdsid.Reijo proovis ka.Üks kohalik andis värske kala tükke,mida õnge otsa panna.Pärast pooletunnist püüdmist,tõmbas Reijo veest krabi välja.See jäi ka viimaseks.

Õhtul käisime jälle peatänaval jalutamas.Reijo jäi koju magama.Seal haakis meile üks must külge ja ära ei lähe.Muudkui jutustab.Lõpuks juhatas meid mingisse välikohvikusse,kus oli elav muusika.Istusime ja ajasime juttu.See kohalik must sebis meile kuskilt ühe Kuuba sigari.Proovisime kamba peale ära. Kuna suitsumees ei ole,siis kommenteerida ei oska:-)
Külastasime ka kohalike riidepoodi:
Ja kohalike bussi pilt ka

Pärast käisime ka casa de la musica peol.Kuna kohalik oli kaasas ja sõitsime ametliku Cubataxi kollase 05-ga,siis maksis taksosõit läbi poole linna ainult 2 cuci.Kõige odavam taksosõit meil Kuubal.
Peol kaua ei olnud.Tagasi tulime samuti taksoga ja see kohalik ikka veel sabas.Ütlesime,et lähme koju magama,kuid ta ikka,et ja ja ma tulen kaasa.Kohe saime ka põhjuse teada.Taksosõit koju oli poole lühem,kuid hind oli 10 cuci.Saatsime taksojuhi pikalt.Vaidlesime ja vaidlesime,et see on grazy hind.Kohalik ka laiutas ainult käsi.Lõpuks andsime 5 cuci ja tulime tulema.Eks see kohalik oli oma 5 cuci ka sinna algsele hinnale vahele pannud.
7 PÄEV
Selle päeva moraal on see,et küsi vähemalt kolmelt kohalikult teed ja siis lõpuks otsusta ise kuidas sõita.
Hommikul liikusime edasi Trinidadi poole.Otsustasime möödaminnes külastada El Nicho juga.Kaardilt vaadates oli kõik lihtne.Muret tekitas see,et jälle oli nii,et ühel kaardil oli see tee peal ja teisel ei olnud.Igaks juhuks küsisime paaris kohas teed.Kohalikud on aga lahke rahvas.Iga küsimise peale,kas El Nicho jääb sinnapoole on vastus- ja ja,sinnapoole jah.Kuigi endal pole asjast aimugi.Lõpuks,kui pidime juba El Nicho lähedal olema,küsisime ühe banaanimüüja käest.Siis selgus,et ei ei,siitkaudu ei saa kuidagi.Vaja 30 km tagasi sõita.Ja jutu lõpetuseks küsis meie käest pentsili(pastapliiatsit).Ütlesime,et see meil viimane,mis näpu vahel ja ei andnud.
Ots ümber ja tagasi.Küsisime veel 3-4 korda ja lõpuks leidsime El Nicho üles.Sissepääs 9 cuci.Ühel pool teed 2 koske koos ujumiskohaga+teisel pool pikk koskede jada koos ujumisvõimalustega.Asi oli võimas!!Mega ilus ja kristallselge vesi.Tohutu elamus oli seal ujuda ja päikest võtta!!

Ujusime,hüppasime vette ja võtsime päikest ligi kaks tundi.

Liikusime tagasi Cienfuegose suunda,sest otse edasi teed Trinidadi suunas ei pidanud enam olema.Enne Trinidadi otsustasime veel korra ujumas käia.Tee peale jäi mingi suur hotelli kompleks Playa de Ingles.
Vaatasime,et kuidagi vaikne on.Kaks turvameest istus väravas.Läksime sisse ja ei näinud kuskil ühtegi inimest.Mitte ühtegi,peale turvameeste.Rand oli ka inimtühi.Pärast saime teada,et see oli kohalikele mõeldud kompleks ja praegu pole kohalike jaoks hooaeg.Talv ju.

Ujusime ja snorgeldasime siis inimtühjal rannal.Põhi oli liivane ja kalu ei olnud.
Trinidadi jõudsime õhtul.
Võtsime järjekordse casa partikulare.Puhkasime veidi ja läksime kesklinna jalutama.Kohe olid platsis igasugused mehed,kes vajusid külje alla ja pakkusid taksot,sigareid,restorane jne.
Tavaliselt ei teinud me sellistest meestest eriti välja,kuid seekord lasime end siiski ühte maja katusel asuvasse restorani meelitada.Mees väitis,et tema kaudu saab odavamalt,kui menüüs kirjas.Ja nagu hiljem selgus,siis nii ka oli.Tellisime söögid,joogid.Peagi ilmus ka mingi live band meie laua kõrvale.Mingi tüdruk laulis ja 2 meest mängisid pilli.Päris hea oli.

Hiljem pakkusid nad oma CD müüa ja Heikki ostiski endale 10 cuci eest pühendusega plaadi.

Söök oli ka päris hea.Üldse oli Kuubal söök päris normaalne.Muidugi me käisime söömas ainult turistidele mõeldud kallites kohtades.Kohalikele mõeldud burgerid nägid ikka väga jubedad välja.Korra ka maitsesime-5 kohalikku peesot-ja aru ei saanud,millest kotlet burgeri vahel tehtud oli.Liha igatahes väga ei meenutanud ja paha oli ka.
Hiljem käisime veel kesklinna platsil casa de la musical.Kohalikud ja turistid istusid,sõid ja jõid ning lõid tantsu.Aga see koht pandi suht vara kinni.
Edasi liikusime kesklinnast üles mäkke,kus pidi asuma mäe sees diskoteek Cave.Tee peale jäi mingi avatud maja uks,kus oli kohalike kohviku laadne asi :-) Hinnad seina peal.Tellisime ka ühe burgeri-10 cupi.Perenaine hakkas kohe sealsamas oma köögis kotletti praadima.Rummi momendil küll polnud,kuid polnud probleemi,üks kohalik tormas kohe seda kuskilt otsima.

Burger oli enamvähem.Andsin selle eest 20 cupi.

Vennastusime seal kohalikega ja üks noor poiss sebis kohe ennast meile teejuhiks koopa klubisse:-)
Pilet maksis 4 cuci.Klubi ise oli väga kihvt.Looduslik koobas.Sopiline,koosnes erinevatest käikudest ja laest rippusid salatskiidid alla. Ja pidu oli ka super J
8 PÄEV
Hommikul rentisime jalgrattad(3 cuci ratas) ja sõitsime linnast mere äärde-Playa de Anconi, 18 km kaugusele.Õnneks oli enamus teest allamäge.
Rattad olid parajad saastad.Mul üks pedaal logises ja hullult kriuksus.
Vahepeal tegime ühes kohvikus ka joogi peatuse.

Poolsaare tipus asus ilus heleda liivaga pikk rand jaüks kõrge 5 tärni hotell.
Käisime seal ujumas ja pikutasime niisama.Korra ka hotelli basseinis,kuid kuri turvamees ajas meid sealt ära:-)

Tagasi linna sõitsime teist teed pidi-16 km.
Meie öömaja Trinidadis:

Seestpoolt on need majad ikka tunduvalt ilusamad :)
Õhtul käisime jälle söömas ühes katusel asuvas kohvikus.Üldse on seal peaaegu igal majal katusel suur rõdu,kuhu on siis erarestoran sisse seatud.
See on vaestel kuubalastel(keskmine palk on umbes 15 usd)üks vähestest võimalustest,et kuidagi oma eluga toime tulla.
Kohvikus,nagu ikka,mängis elav muusika.Tegime ettekandjaga nalja,et paluks tantsule ja ta kutsuski Reijo salsat tantsima.Näitas sammud ette ja üritas Reijot juhendada:-)Nalja igatahes sai.

Ettekandja ja Rejo salsaõpetaja andis peale õhtusööki mõista,et kui kellelgi soovi on,siis võib temaga aega ka viita siinsamas all toas :)
Peale õhtusööki mängisime nn oma kodus majaperemehega doominot.Kuuba doomino on muidu sama,ainult nuppe on rohkem.Meil suurim number 6,neil 9.
Peremehe poeg tõi meile rummi ja meie tagusime doominot.Reijo pani segast hispaania-inglise segakeeles ja peremees koos pojaga kõkutasid naerda:-)
9 PÄEV
Hommikul vara läksime sadamasse,kus meil oli 4 tunnine kalapüügiretk broneeritud.Maksis 300 cuci.Paat+4 inimest.Kuna varasemad kogemused kalapüükidega näitasid,et tavaliselt on tegu mõttetute tripidega,kuna kala lihtsalt ei saa,siis seekord kontrollisime kõigepealt püügiriistad üle.

Seekord olid rullid-latid küll proffide omad ja võimaldasid suuri kalu välja tõmmata.

Sõitsime sadamast välja avamerele ja kapten pani meie õngedele külmutatud kilu taolised kalad otsa.Mässis veel kala traadiga kinni.
Esimese paari tunni jooksul kala ei saanud.Paar korda küll nagu midagi oli,aga otsa ei jäänud.Kapten väitis,et parimad kalakohad Kuubal on Trinidadi ümbruses,kuid hooaega lihtsalt pole.Suvel võtvat paremini.

Tegime vahel ka ühe peatuse -Insel de Iguana.See mingi väike imeilus saar.Saarel ainult üks kohvik.Aga iga päev käivad seal turistid,keda tuuakse iguaane ja krabisid vaatama.Nägima ka seal kahte iguaani ja hulga krabisid mööda liiva sebimas.
Käisime seal ka snorgeldamas.Kalu muidu ei näinud,kuid seal oli üks lagunenud puusild,mille all elu kihas.Nagu akvaariumis!! Hullult oli kalu.
Samuti nägin seal ühte mahajäetud mõrda,milles oli 4 surnud hiidlopsterit sees.Päris äge vaatepilt.
Peale väikest peatust kalapüük jätkus.Mingil hetkel sattusime mingi kalaparve otsa. Heikkil hakkas keegi õnge otsa,kuid välja kerides kakkus kala järsku jõhvi puruks ja läinud ta oligi. Sammal hetkel habas ka minul,kuid otsa ei jäänud. Ja kohe oli ka Markol mingi poiss otsas.Õnneks sai Marko enda oma kätte,kelleks osutus mingi 3 kilone Barracuda.

Lõpuks ometi midagi käes J. Keerasime paadil otsa umber ja tegime veel ühe traali umbes sama koha peal,kuid ei midagi. Lõpuks see üks kala jäigi meil ainukeseks.
Aga päev oli äge.
Hiljem,juba Eestis olles nägin telekast saadet Ekstreemkalapüük Robson Greeniga Kuubal,et nad käisid sama paadi ja sama mehega kalal Barracudasid püüdmas! Nemad said muidugi 5-6 tk ja suuremaid.Aga järelikult oli meil kohalik mees tasemel,kuid lihtsalt halb aeg oli kalapüügiks.
Ainuke viga oli see,et terve päev ujukate väel päikese käes pani hullu põntsu. Põlesin ära ja sain kerge päikese piste ka. Õhtul tulid villid otsaette ja tekkis palavik. Mega halb oli olla.Ja külmavärinad.Kobisin varakult teki alla ja magasin hommikuni.
10 päev
Peale hommikusööki läksime Trinidadist autoga ookeani äärde poolsaare tipus olevasse Playa Anconi.Seal on kaks 5 tärni hotelli ja imeilus valge liivaga rand.Käisime ujumas ja võtsime rannast snorgeldamise tripi paadiga rifi peale.Paat oli väike,paras 5-le inimesele.Kapten viis meid rannast umbes kilomeeter avamerele,kus oli korallfif.Snorgeldasime seal umbes pool tundi.Vaatepilt oli päris äge.Kalu oli hullult.Eriti vinge oli siis,kui ennast ei liigutanud ja kalad tulid ise täpselt su maski taha sind uudistama.
Kokku kestis selline trip tund aega ja ei maksnud ka eriti midagi.
Peale lõunat sõitsime Trinidadist mõni kilomeeter välja Havanna poole ja siis keerasime paremale mingi rahvuspargi poole.Pargis oli umbes 3 km pikkune matkarada mööda kaljust ja lopsaka loodusega jõe äärt.Raja tagumises osas oli kosk ja sügavam veekogu,kus si ujuda.Samuti oli kose all koobas,kuhu sai sisse ujuda.Päris omapärane ja sünge paik!

Ja väga hea oli vahepeal vahelduseks ka jahedas ja magedas vees ujuda.
Õhtul käisime jälle järjekordes restos söömas,kus pillimehed me laua kõrval mängisid.
11.päev
Hommikul võtsime linnapeal väikse söögi ja otsustasime edasi liikuda Kuuba saare vastaskalda poole,Cayo Santa Maria poole.Võtsime suuna Santa Clara poole.Pärast paari tundi sõitu oli ilm nii palav,et otsustasime sisse keerata ühte hotelli,kus oli ujumiskoha silt.Kohapeal selgus,et ujumiskohaks on hotelli bassein.Hotell ise oli selline räämas,kuid bassein oli norm.Ja me ei näinud hotellis ühtegi inimest.Samas basseinis ilus sinine vesi kutsus lausa ennast jahutama.Läksime ujuma,kuid siis ilmus välja mingi hotelli asjapulk ja tahtis meilt saada ujumise eest 3 cuci nägu.

Päris veider oli,et suur, 4 korruseline hotel ja ühtegi inimest ei ole ümberringi.

Hiljem saime teada,et see ongi kohalikele mõeldud hotell ja momendil pole lihtsalt puhkuste aeg.
Liikusime edasi.Mingi hetk jäi tee peale väike kohalikele mõeldud müügiputka.Pidasime kinni,et uurida,mis siin müüakse.
Õnneks oli meil vahetatud veidi ka kohalike raha.Hinnad olid meile harjumatult kohalikus rahas CUPis.

tsime kaks 1,5 l pudelit värskelt pressitud mahla,mingi halvaa taolise magustoidu ja 2 burgerit. Kokku läks umbes 60 eurosenti J
Õhtuks jõudsime Santa Clarasse.Peatusime kesklinna platsil ja vaatasime ringi. Lonely Planet aitas jälle öömajaga ja koht oli tip top.Casa particulare ikka. Õhtu jalutasime linnas,käisime söömas,kirikus ja sõitsime velotaksoga rummi ostmas.
12.päev
Hommikul sõitsime Cayo Santa Maria saarele.Saar oli ta vanasti.Nüüd on Kuuba valitsus ehitanud tee sinna ja tegelikult saanud poolsaareks.

Saarel on kuus 5 tärni hotelli imeilusate randadega.Hinnad on päris krõbedad-2 ne tuba kõik hinnas 100-130 eurot.

Me jalutasime Pueblo la Estrella nimelisse hotelli sisse.Mingi turvamees küsis küll midagi,kuid me astusime tuima näoga edasi.Hiljem selgus,et see oli ainuke hotel saarel,kus ööbijatel polnud käepaelu.Jalutasime randa,kust avanes imeilus vaade.Liiv oli nii valge ja meri nii hele helesinine!! Ja kahele poole kilomeetrite ulatuses.Olen elus paljudes maailma randades käinud,kuid sellist ilu pole kuskil kohanud!!

Nautisime seda päeva seal rannas täiega J

Mingi hetk läksime rannas olevasse Bungalosse õlut ostma.Heikki küsis one serveza ja andis mehele 10 cuci.See kobistas raha kiirelt tagatasku ja hakkas meid innuga teenendama.Heikki jäi imestunud näoga ootama,kuna mees raha tagasi annab J Alles siis taipasime,et see ju 5 tärni hotelli territoorium ja kõik on tasuta.Megalahe.Pärast mees,nagu meid nägi,kohe hüppas ligi,et mis soovite J Võtsime sealt veel mitu korda õlut ja saslõkki ka veel.

Õhtu poole liikusime rannast hotelli poole,kus olid basseinid.Vedelesime seal ka tunnikese.Ja käisime basseini baaris joke võtmas J Baarimees küsis lõpuks toa numbrit ka,kuid õnneks olid meil meelde jäetud paar toa numbrit basseini lähedal. Eks ta vaatas,et võõrad näod on järsku jooma hakanud J

Liikusime edasi ülespoole Havanna ja Varadero poole.Tahtsime ka selle Kuuba kuulsama kuurortite rajooni üle vaadata.
Sõitsime tagasi Santa Clarasse ja keerasime Coloni peale.Mõtlesime,et vahelduse mõttes ei taha sama kiirteed tagasi Havanna poole sõita,kuskohast allapoole tulime.Kuni Colonini oli tee normaalne,kuid edasi läks tee päris ekstreemseks.Eksisime veel ära ka.Teeviitasid praktiliselt ei ole.Ja kui kohalike käest küsid,siis keegi ei oska sõnagi inglise keelt.Ja pimedaks ka läks juba.Ainuke asi,mille järgi orienteerusime oli Ipadil olev sinine punkt meie asukohaga ja ookean.Ipadi kaardi peal lihtsalt polnud neid teid peal.Ainult põhi magistraalid.Aga lõpuks jõudsime siiski Matanzasse ja hakkasime öömaja otsima.Lonely Planeti poolt soovitatud kodumajutused olid kõik kinni.Lõpuks möödaminnes ühe koha saime,mis oli suht nukker,kuid vajasime täna ainult magamisaset,et homme Varaderosse minna.

13.päev
Hommikul vaatasime Matanzas vähe ringi.Mingi mees vajus ligi ja lubas me autot valvata.Jalutasime ringi.Mingi sigarite pakkuja vajus Heikkile ligi.Meie läksime omapead edasi.Heikki jäi sellega seletama sinna.Käisime pangas valuutat vahetamas ja poes.Auto juurde tagasi tulles,tuli sama kuubalane meile vastu ja uuris,kus me sober jäi.Ütlesime,et ei tea midagi.Mees oli ärevil ja jooksis siia sinna J. Auto juures saime Heikkiga kokku.Ta oli saanud mehe käest paar sigarit näidiseks.Rohkem polnud kaasas.Ja kuubalane oli läinud kuskilt juurde tooma ikka karbiga.Heikki oli vähe oodanud,aga siis minema jalutanud.Koos 2 sigariga J
Istusime autosse ja sõitsime edasi.Mees,kes me autot valvas J tuli ka ligi ja hakkas mingist rahast rääkima.Me ei teinud väljagi ja sõitsime Varaderosse.
Varadero mingit erilist muljet ei jätnud.Lootsin rohkem.Oli küll terve rand 5 tärni hotelle täis ja kõik.Üritasime mõnest hotellist läbi minna ja randa pääseda,kuid igal pool oli turvamees vastas ja nõudis käepaela.Igal hotellil oli  oma värvi paberist käepael,mille järgi turvamees aru sai,kes oma kes võõras.Küsisime ka hotellide hindu,kuid kuna olime odava kodumajutusega juba ära harjunud,siis üle 100 euro toa eest välja käija tundus üüratu summa.
Tulime poolsaare tipust tagasi Havanna suunas ja lõpuks saime hotellide vahelt ka randa minna.Ujusime ja pikutasime seal mõned tunnid.

Käisime söömas ja ostsime suveniire.
Sõitsime ka Varadero poolsaare tippu,kus käis täie hooga uute hotellide ehitus.

Otsustasime siin mitte ööbida,kuna midagi erilti ägedat Varadero ei pakkunud.Sõitsime Matanzasse.Tundus päris huvitav linn olema.Kuskil mingi üritus toimus.Rahvas oli kokku kogunenud ja lauldi.Sõitsime ka lähemale vaatama,kui äkki ilmus me auto kõrvale mingi mees ja seletas midagi,et meil tulevad Big problemid.Et midagi sellega seoses,mis hommikul kellelegi tünga tegime sigaritega.Ajuvaba.Suur linn ja vaevalt same linnas peatuda,kui juba teatakse,et me hommikul olime siin alles ja mingi arusaamatus oli kohaliku ärimehega.
Kuna me probleeme võõras kohas väga ei otsinud,siis otsustasime Havannasse edasi sõita.
Ööbimiskoha võtsime sama,mis esimestel päevadel.
14.päev
Viimasel päeval otsustasime veel randa minna.Kuna Havannas ujumisranda ei ole,siis pidime linnast välja sõitma põhja suunas piki ookeani kallast umbes 30 km.
Leidsime mingi ilusa ranna ja võtsime viimasel päeval veel päikesest viimast.
Mingi kohaliku käest sai ka paar Kuuba sigarit ostetud.

Peale lõunat tulime tagasi linna ja tegime veel ühe jalutuskäigu Havanna vanalinnas ja sõime.
Havanna Kapitoolium:
Kohalikud:
Leppisime ühe vinge punase vanaaegse autoga taksojuhiga kokku,et tuleb meile ööbimiskohta järgi,et lennujaama minna.

Lend Havanna-Paris-Milano kulges ilma eriliste vahejuhtumiteta.
Havannast õhku tõustes lendasime täpselt üle Miami Beachi ja aknast oli ilusti näha tuttavaid kohti. Keijo oleks võinud oma kodu aknast meile lausa lehvitada.
Ja lend Milano-Riga oli ka päris huvitav,kunai lm oli selge ja üle Alpide lennates olid lumised mäetipud lausa käega katsutavalt lähedal.Ilus vaatepilt.